China's state TV targeted in anti-corruption drive

 
 
A Chinese government propaganda billboard showing the slogan which reads "China Strong, China Forward!",  is displayed near the building of China Central Television (CCTV) headquarters  in Beijing, China Tuesday, July 15, 2014. For months, Chinese state television has publicized a steady drumbeat of accusations of bribery and other abuses by a string of officials. Now, the national broadcaster faces allegations of graft in its own ranks.
A Chinese government propaganda billboard showing the slogan which reads "China Strong, China Forward!", is displayed near the building of China Central Television (CCTV) headquarters in Beijing, China Tuesday, July 15, 2014. For months, Chinese state television has publicized a steady drumbeat of accusations of bribery and other abuses by a string of officials. Now, the national broadcaster faces allegations of graft in its own ranks.
Andy Wong / AP Photo

Associated Press

For months, Chinese state television has publicized a steady drumbeat of accusations of bribery and other abuses by a string of officials. Now, the state-run broadcaster faces allegations of graft in its own ranks.

Since late May, at least six people at China Central Television's financial news channel, including star anchor Rui Chenggang and two senior executives, have been taken away by prosecutors. Rui's seat was empty for his program's Friday broadcast, and a business news magazine said he was detained just before air time with no warning to CCTV.

The detentions come amid a spreading anti-corruption campaign that has snared officials including a former deputy chairman of the body that controls China's military and a former boss of the Cabinet agency that oversees the biggest state-owned companies.

The Global Times newspaper, published by the ruling Communist Party, on Monday suggested the broadcaster traded favorable coverage for money.

Chinese newspapers, broadcasters and other media are all owned by the state or by the ruling party. But they must support themselves financially and most can make their own editorial decisions, so long as they work within official censorship guidelines. Low-paid journalists accept money from companies to attend events or report on them and sometimes to suppress information about scandals.

"Corruption is everywhere in China, and the media are part of it," said Zhan Jiang, a journalism professor at Beijing Foreign Studies University.

Chinese media are barred by regulators from using news reporting to promote commercial interests, "but implementation has not been ideal," the Global Times said. "The corruption at CCTV financial news should be considered part of this problem."

The problem is hardly new. A decade ago, a researcher published what was believed to be a price list to obtain coverage by CCTV, the Communist Party newspaper People's Daily or the Xinhua News Agency. The report in the journal China Perspectives said CCTV charged 40,000 to 50,000 yuan ($6,500 to $8,200) per minute for a news report and up to 1 million yuan ($160,000) for a favorable profile of a provincial-level leader.

Chinese media outlets also play a role in a "black public relations" industry that generates phony scandals for customers that want to hurt a business rival.

Last year, journalist Chen Yongzhou confessed he took money to publish false reports that a manufacturer of construction equipment, Zoomlion Heavy Industry Science &Technology Co., had fabricated financial information. Chen was detained and his newspaper ran a front-page apology.

Beijing has repeatedly launched crackdowns. In the latest, Xinhua was required in June to return 3.5 million yuan ($570,000) to a state-owned bank after investigators concluded it accepted money for coverage or to suppress news. No other details were released.

In another case, a reporter for the Hangzhou Daily in eastern Zhejiang province took more than 300,000 yuan ($49,000) from a public relations company, according to People's Daily.

"How could they be the conscience of the society when they turned news reporting into a tool for private gains under the name of being a watchdog?" said People's Daily in an editorial earlier this year.

Some Chinese reporters and editors used to play a limited watchdog role, calling attention to embezzlement and other abuses by lower-level officials, pollution and other problems. Such reporting has largely disappeared over the past six years as authorities tightened controls, including by prohibiting media outlets from sending reporters outside the area where they operate.

Chinese President Xi Jinping, who took power in 2012, has made anti-corruption a hallmark of his administration. However, he has made clear the press is not to play an independent role in revealing abuses. He has increased restrictions on reporters and ordered them to undergo training in Marxism to emphasize the ruling party's control.

The latest corruption crackdown might be the most sweeping ever. Dozens of senior government and party figures and executives of the giant state-owned China National Petroleum Corp. have been detained on corruption charges.

Still, "to clean up the national media, that's almost unprecedented," said Zhan, the journalism professor.

CCTV's hundreds of millions of viewers make it one of China's most influential media outlets. Rights to the daily 10-second advertising slots after its evening news broadcast each night in 2014 sold for a total of 3.5 billion yuan ($570 million).

Rui, the CCTV finance channel's star anchor, rose to prominence as he interviewed world leaders and business magnates.

On his microblogging page, Rui strikes a nationalistic tone and has more than 10 million followers. He became a household name in 2007 as a leading figure in a public campaign that prompted authorities to remove a Starbucks from the grounds of the imperial place in Beijing.

Rui raised eyebrows in 2010 when he stood up at a news conference given by President Barack Obama at a Group of 20 meeting in South Korea and said he could speak for all of Asia.

On Friday night, Rui was abruptly taken away from the studio, moments before he was to anchor the nightly news program, according to the magazine Caixin.

Prosecutors also took away the deputy director of financial news, Li Yong. In late May, their boss, Guo Zhenxi, director of financial news, was detained on suspicion of taking bribes. Three other CCTV employees from the same channel have reportedly been detained.

In a sign of trouble for Rui, the Global Times said his disgrace "has once again sent out strong signals that corruption is not limited to government officials."

When it comes to how to use their public influence, Chinese media "remain immature," the editorial said.

Read more Breaking News - Business stories from the Miami Herald

  •  
Housing prices in Broward County continued to rise in June, and inventory remains tight.

    HOUSING

    Broward home sales, prices rose in June

    The median prices for existing homes and condos in Broward County rose in June along with the volume of sales.

  •  
Construction is under way at Roanoke's new housing development, Fairway Ranch, as seen, Jan. 10, 2014 in Roanoke, Texas.

    Homes sales improve but stress remains

    Sales of existing homes improved for the third consecutive month in June, the National Association of Realtors reported Tuesday in one of several new data points that suggest a steadily better economy.

  •  
Brady Dougan, CEO of Swiss Bank Credit Suisse, speaks during a press conference of the bank in Zurich, Switzerland, Tuesday, July 22, 2014. Credit Suisse AG posted a second-quarter net loss of 700 million Swiss francs (US dollar 779 million), after paying the largest penalty ever imposed in a U.S. criminal tax case.  Dougan said “I want to reiterate that we deeply regret the past misconduct that led to this settlement and that we take full responsibility for it".

    Credit Suisse in steep loss after US tax case

    Credit Suisse, Switzerland's second-biggest bank, posted a second-quarter net loss of 700 million Swiss francs ($779 million) Tuesday after paying the largest penalty ever imposed in a U.S. criminal tax case.

Miami Herald

Join the
Discussion

The Miami Herald is pleased to provide this opportunity to share information, experiences and observations about what's in the news. Some of the comments may be reprinted elsewhere on the site or in the newspaper. We encourage lively, open debate on the issues of the day, and ask that you refrain from profanity, hate speech, personal comments and remarks that are off point. Thank you for taking the time to offer your thoughts.

The Miami Herald uses Facebook's commenting system. You need to log in with a Facebook account in order to comment. If you have questions about commenting with your Facebook account, click here.

Have a news tip? You can send it anonymously. Click here to send us your tip - or - consider joining the Public Insight Network and become a source for The Miami Herald and el Nuevo Herald.

Hide Comments

This affects comments on all stories.

Cancel OK

  • Marketplace

Today's Circulars

  • Quick Job Search

Enter Keyword(s) Enter City Select a State Select a Category